Shockwave

Bij hardnekkige peesklachten van onder andere de hiel, achillespees of schouder kan shockwave (ESWT) een uikomst bieden. Fysiotherapie Ede Veldhuizen heeft al jaren ervaring met shockwave.

Wat is Shockwave?

Bij shockwave therapie worden geluidsgolven of mechanische golven ingezet als behandeling. Na eerst met behulp van een echo te onderzoeken of er een behandelindicatie is, kan shockwave worden gebruikt. Ter plaatse van de klachten wordt met een shockwavepistool trillingen in het lijf gebracht. Een shockwave behandeling gaat altijd gepaard met oefeningen ter verbetering van de belastbaarheid van de pees, alleen shockwave is niet voldoende. Er is inmiddels veel effectonderzoek naar shockwave gedaan en deze behandeling is zeer effectief bij peesklachten van de onderste extremiteit. Vooral hielklachten en achillespezen reageren zeer goed op de behandeling, maar ook de knie en heup. Voor schouders is het wat moeilijker, omdat de schouder een complex gewricht is, echter is hier in combinatie ook oefentherapie ook een goed resultaat nodig. Fysiotherapie Ede Veldhuizen werkt al jaren met deze therapie en de resultaten die we ermee boeken zijn erg goed. Veel patiënten die we behandelen met deze therapie merken na een paar behandelingen al verbetering.

Voor welke klachten?

Fysiotherapie Ede Veldhuizen zet shockwave in bij klachten of aandoeningen van:
  • Hielspoor, hielklachten, fasciitis plantaris, pijn onder de voet
  • Achillespees
  • Kniepees, pijn net onder knieschijf
  • Pezen van de heup (gluteus medius/minimus)
  • Tennisarm, golferselleboog, chronische elleboogpijn
  • Schouderpezen, schouderklachten
  • Calcificaties/verkalkingen van pezen
De fysiotherapeuten van fysiotherapie Ede Veldhuizen combineren shockwave altijd met echografie . Met een echo kan de fysiotherapeut namelijk snel en duidelijk bepalen waar de oorzaak van je pijn zit.

Na een intake en onderzoek kan er een indicatie zijn voor shockwave. De plaats van behandeling wordt indien nodig met echo opgezocht en ter plekke behandeld. De behandeling kan even gevoelig zijn, maar meestal is dit kortdurend en hebben cliënten juist minder klachten als zij naar huis gaan. Een behandeling duurt maar enkele minuten.

Wil je een afspraak maken voor Shockwave?