Medische hypnose bij kinderen

Fysiotherapie Ede Veldhuizen biedt als onderdeel van de behandeling ook medische hypnose aan.
Onze kinderfysiotherapeut Erika Mulder heeft ook de opleiding medische hypnose bij kinderen gevolgd, ook wel "dagdromen met een doel" genoemd.

Wat is medische hypnose?

Bijna iedereen heeft in het dagelijks leven hypnotische ervaringen: je bent diep in gedachten tijdens het fietsen, zodat het lijkt of je een stukje hebt overgeslagen; of je gaat helemaal op in een bioscoopfilm en kunt niet geloven dat het al pauze is. Dit zijn allemaal vormen van spontane hypnose.

Hypnose is een geconcentreerde aandacht, maar dan in je innerlijke wereld, met je voorstellingsvermogen. Je laat de wereld om je heen even los. Dit is vergelijkbaar met een dagdroom of wanneer je over iets fantaseert.

Soms zijn mensen bang dat het gaat zoals op de t.v. shows. Dit is niet het geval. In de behandeling gebruiken we zelfhypnose. Wanneer je in hypnose bent, ben je nog wel bewust van wat er gebeurt en doe je niets tegen je wil in. Je houdt zelf de controle!

Hoe werkt hypnose?

Het eerste onderzoek is uitgevoerd van 2003 tot 2007 in 52 kinderen tussen de 8 en 18 jaar met buikpijn (prikkelbare darm syndroom). De helft van de kinderen werd behandeld door de kinderarts met allerlei soorten medicijnen tegen de buikpijn en de andere helft ging 6x naar een hypnotherapeut. Na een jaar bleek 25% van de kinderen die met medicijnen was behandeld, klachtenvrij terwijl 85% van de kinderen die hypnotherapie had gekregen klachtenvrij was! De buikpijn die ze af en toe nog wél hadden, was bovendien duidelijk minder hevig dan de klachten in de andere groep. Dit was het eerste onderzoek wereldwijd dat liet zien dat hypnose een zeer effectieve behandeling is voor kinderen met chronische buikpijn. Daarna volgden nog veel meer onderzoeken, bij verschillende doelgroepen.

Het bijzondere van hypnoseis dat je moet weten wat je wilt veranderen, maar dat je niet hoeft te snappen hoe dat dan moet! Dat werk doen je hersenen gewoon, net zoals ze vanzelf je hart laten kloppen en je longen laten in en uitademen. Kijk voor meer informatie op deze site: https://hypnosevoorkinderen.nl

Voor wie is het geschikt?

• Chronische pijnklachten, bijv. hoofdpijn
  • Prikkelbare darmsyndroom
  • Medisch onverklaarbare pijn
  • Slaapstoornissen
  • Bedplassen
  • Stress/moeite met ontspannen
  • Negatief zelfbeeld, gebrek aan zelfvertrouwen

Wil je een afspraak maken voor medische hypnose bij kinderen?