Heup

Heup klachten

Heb je problemen met het bewegen van je heup? Of een zeurende pijn bij de lies? Het heupgewricht heeft een belangrijke rol bij alle dagelijkse bewegingen. Heupklachten zorgen er dan al snel voor dat beweging niet meer zonder pijn gaat. Ook hebben ze invloed op klachten in je onderrug of knieën. Fysiotherapie Ede Veldhuizen helpt graag met de behandeling.

Wat zijn Heup klachten?

Heupklachten kunnen worden veroorzaakt door een aangeboren afwijking in het skelet, slijtage van het heupgewricht, labrum scheur, verminderde stabiliteit of overbelasting. Soms wordt de pijn ook in combinatie met rugklachten ervaren en straalt het uit naar de heup of lies regio. Daarom onderzoeken wij eerst in onze praktijk in Ede hoe je klachten zijn ontstaan.

Slijtage klachten van de heup

Merk je dat je heup niet meer soepel beweegt en pijn doet? Mogelijk heb je slijtage in je heupgewricht. Het gladde en beschermende kraakbeen van de kop van je bovenbeen en de kom van je bekken is dan beschadigd. In fysiotherapie praktijk Ede Veldhuizen wordt de heup onderzocht en wanneer het nodig is kan er aanvullend onderzoek gedaan worden middels een röntgen foto in het ziekenhuis in ede. Op basis van ons onderzoek, richtlijnen en is samenspraak met jou als patiënt passen wij onze behandeling in Ede Veldhuizen toe met als doel pijnvermindering en verbetering van bewegen in je dagelijks leven. Ook kan er uiteindelijk een operatie voor een nieuwe heup overwogen worden.

Lies klachten van de heup

Heb je een misstap gemaakt, uitgegleden? Hierdoor kun je je spieren hebben verrekt. Of merk je dat je heup knoept of klikt, juist pijn doet bij lang staan of lopen, bij hardlopen pijn geeft aan voorzijde heup en lies? Mogelijk heb je problemen van het labrum wat juist extra stabiliteit geeft aan het heupgewricht. Een scheur van het labrum kan ontstaan na een trauma(val), aangeboren standafwijking van de heup (waardoor vergrote belasting op het labrum), zwaar belastende sporten als volleybal, voetbal, american footbal, ijshockey. De behandeling in Ede Veldhuizen bestaat uit een deel manueeltherapie en gevolgd door mobiliserende, stabiliserende oefeningen door onze gespesicaliseerde therapeuten.

Na een heup operatie

Heb je een heupoperatie gehad? Bijvoorbeeld na een breuk, nieuwe heup of herstel aan het labrum van de heup. Dan merk je eerst wel enigszins lichte pijnklachten na de operatie, dit zal zijn van de operatie zelf maar de oorzaak zelf is weg genomen. Dit geeft de oplossing van je klachten van voor de operatie. Na de korte instructie in het ziekenhuis helpen wij je met een aansluitende revalidatie, zodat je weer zelfstandig wordt in je dagelijks leven.

Pijn aan de zijkant van de heup

Heup pijn aan de zijkant, wordt vaak gezien als een slijmbeurs ontsteking. Meestal is dit waar, maar soms kan het ook uitstralende pijn vanuit de rug of de bil zijn. De oorzaak van een slijmbeursontsteking is vaak te relateren aan langdurige overbelasting, door een verkeerd looppatroon, andere stand van de heup na operatie en mogelijk ook door verminderde stabiliteit van de heup. Voor de behandeling is het noodzakelijk de oorzaak te achterhalen. Vervolgens stelt de fysiotherapeut van Ede Veldhuizen samen met je het passende behandelplan op zodat je weer klachtenvrij kunt rondlopen.

Blessures aan de heup en lies kunnen op alle leeftijden voorkomen, ook bij actieve mensen. Bij de behandeling door onze fysiotherapeut in Ede zorgen wij ervoor dat je in beweging kan blijven. De blessures kunnen vaak terugkerend, daarom zoekt de therapeut ook naar een blijvende oplossing. Door een combinatie mobiliseren, aandacht voor houding en beweging werken wij aan een optimale beweeglijkheid en stabiliteit van je spieren en gewrichten. Daarnaast geven wij graag advies over de houding bij het sporten en jouw trainingsschema. Onze sportfysiotherapie kan hierbij helpen.

Wil je een afspraak maken voor je heup klachten?