Peesklachten

Meest voorkomende peesontstekingen zijn rondom je schouder, knie of hiel. Vaak is het een gevolg van overbelasting bij bijvoorbeeld wandelen, hardlopen of (bovenhandse) repeterende bewegingen. Bij elke beweging die je met je arm, knie of voet maakt, voel je de herkenbare pijn. Fysiotherapie Ede Veldhuizen helpt je graag in het herstel van jouw klacht.

Wat is een Peesontsteking?

Een peesontsteking is een pijnlijke en hardnekkige blessure aan een pees. De pees is een soort bandje dat de spieren met het bot verbindt. Wanneer deze band overbelast raakt ontstaat er vaak pijn, zwelling, en pijnlijke bewegingen, maar ook spontane steken in de pees komen voor. Werden peesklachten vroeger tendinitis genoemd, tegenwoordig spreken we vaak over een tendinopathie of tendinose.

Wat zijn de oorzaken?

Er wordt veel onderzoek gedaan naar peesklachten, maar de wetenschap is nog niet eenduidig over het ontstaan van de klachten. Echter, we weten dat er na overbelasting een lokale ontsteking ontstaat in de pees, waarna er zwelling en pijnklachten ontstaan. Ook kan een pees wat gaan steken. Klachten ontstaan door te vaak eenzelfde beweging te herhalen of door de pees te veel te belasten. Ook zie je vaak een peesontsteking ontstaan wanneer er te snel opgebouwd met sporten zoals hardlopen of fitness, Maar ook na een val of trauma kunnen pezen geïrriteerd raken Als er langdurige klachten zijn, kan soms ook de structuur van een pees veranderen, waarbij er kleine bloedvaten en zenuwvezels ingroeien in het gebied. Pezen van volwassenen zijn slecht doorbloed in vergelijking tot een spier, ze krijgen voeding vanuit de vochtsystemen rondom maar geen direct voeding vanuit de bloedstroom. Dit maakt dat ze waarschijnlijk trager herstellen. Het komt dan ook heel vaak voor dat peesklachten maanden tot jaren aanwezig zijn. In onze praktijk voor fysiotherapie Ede Veldhuizen kan de fysiotherapeut uw klachten verder te onderzoeken.

Gelukkig kunnen we peesklachten goed behandelen en beschikken we bij fysiotherapie Ede Veldhuizen over veel kennis van peesklachten, en hebben we veel ervaring met revalidatie. Zowel voor jong, oud of de sporter. Na een intake en onderzoek waarbij we ook een echo kunnen maken om de peesstructuur in beeld te krijgen, proberen we samen met de cliënt alle provocerende en belemmerende factoren in beeld te brengen zodat we een gestructureerd programma op kunnen zetten. Naast adviezen, geven we een geïntegreerde peesrevalidatieprogramma (GPR) mee naar huis. Wij adviseren dat u wel blijft bewegen maar oplet dat u daarbij niet verder overbelast. Het is lastig om de juiste balans te vinden, maar daar kunnen wij u hierbij helpen. Hoe, is​ afhankelijk van hoe ver de klacht is gevorderd. We stellen samen met u een behandelplan op en er kan direct met de therapie gestart worden.

Wil je een afspraak maken voor je pees klachten?