MANUELE THERAPIE

Manuele therapie is bedoeld voor mensen met klachten in het bewegingsapparaat, dat wil zeggen; de wervelkolom of gewrichten in armen of benen. Klachten kunnen ontstaan wanneer gewrichten niet goed functioneren. De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten verbeterd.  De effecten zijn vaak direct merkbaar, je ervaart een toename in de bewegingsvrijheid en vaak een afname van pijn.

Wat gebeurt er tijdens

het eerste consult?

De manueeltherapeut zal vragen naar het ontstaan van de klachten, wanneer de klachten optreden, hoelang de klachten bestaan en wat de klachten doet toenemen.

Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij de manueeltherapeut de houding en het bewegen beoordeelt en, met specifieke bewegingen, de gewrichten onderzoekt. Op grond van de verkregen onderzoeksgegevens kan een diagnose worden gesteld.

Samen met de patiënt wordt besloten of er behandeld kan gaan worden of dat de patiënt terug gaat naar de (verwijzend) arts met rapportage van de manueeltherapeut.

Wie is de manueel therapeut?

Onze manueel therapeut Elena Hermsen-van Duin heeft in 2012 de Master opleiding aan de SOMT afgerond. Een belangrijk kenmerk van hun behandelmethode is dat ze ook manipuleren, in de volksmond "kraken" genoemd.

Ze volgt verplichte nascholing, zodat ze aan de gestelde kwaliteitseisen voldoet.

Elena (foto midden) is sinds 2003 werkzaam in onze praktijk en in 2007 is zij mede-eigenaar geworden.

Voor welke klachten is

manuele therpie geschikt?

Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in gewrichten kunnen door de manueel therapeut positief worden beïnvloed. Hierbij kunt u denken aan:

•Hoofdpijnklachten

•Nekklachten

(evt. met uitstraling naar de armen)

•Schouderklachten

•Bovenrugklachten

•Lage rugklachten

(evt. met uitstraling naar de benen)

•Klachten aan de bovenste

extremiteit (armen)